انسان کامل از منظر امام خمینی(س)
نویسنده
چکیده مقاله:
انسان کامل حقیقة الحقایق و روح الارواح و صورت همة صورتها و مادة المواد و جامع جمیع مراتب کمال است که صفات جمال و جلال را در خود به صورت مخفی دارد. از نظرگاه عارفان، انسان کامل انسانی است که به خدا میرسد و مظهر کامل همة نامها و صفات حق میشود. تعبیر انسان کامل در قرآن و سنّت به کار نرفته و به جای آن از تعبیر مسلمان و مؤمن کامل (انسانی که در مسیر دین و ایمان به کمال رسیده) استفاده شده است. در این مقاله، ابتدا، دربارة صورت انسان کامل و جایگاه او در عالم آفرینش و ارتباطش با سایر موجودات و مباحث مرتبط با آن، از دیدگاه امام سخن به میان آمده است. در ادامه راجع به مصادیق تام و حقیقی انسان کامل، یعنی پیامبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) بحث شده است. در پایان نیز مقامات انسان کامل به اعتبارات مختلف بیان شده و انسان برترین موجود آفرینش و شگفتانگیزترین مخلوقی دانسته شده که پا به عرصة وجود نهاده است.
منابع مشابه
ماهیت عرفان اجتماعی با تکیه بر مؤلفۀ انسان کامل از منظر امام خمینی(ره)
عرفان اجتماعی مولود طبیعی عرفان اسلامی – اهلبیتی و نیاز ضروری زمان و زمانۀ ما، بهویژه در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی است. عرفان اجتماعی در معارف عرفانی مبتنی بر کتاب و سنت، نهتنها در برابر عرفان فردی نیست، بلکه سالک سفر اول سلوکی (سفر از خلق به حق) و سفر دوم سلوکی (سفر از حق در حق به حق) را به سفر سوم سلوکی (سفر از حق به خلق با حق) یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد تا به سفر چهارم سلوکی (سف...
متن کاملتبیین "انسان کامل" از منظر امام سجاد(علیه السلام)
هدف از خلقت انسان رسیدن به مقام انسان کامل است.انسان کامل کسی است که وجودش، سبب بقاء عالم است. امام سجاد(علیه السلام)دیدگاه خویش را در مورد انسان کامل در قالب ادعیه و مناجات ها بیان نموده اند و اهل بیت(علیهم السلام) را به عنوان مصادیق انسان کامل معرفی نموده اند.برای رسیدن به این مقام، باید از موانعی گذشت.از منظر امام سجاد(علیه السلام) برخی از این موانع عبارت است از:کفران نعمت،نسیان،غفلت،عجب و س...
15 صفحه اولصفات انسان کامل از منظر قرآن و رویات
انسان کامل انسانی است که صفات بالقوه قرار داده شده در خود را به فعلیت برساند. جریان این صفات در وجود اوست که او را به مقام خلیفه اللهی میرساند. روش در این پژوهش، تحلیلی، اسنادی است. بررسی آیات قرآن کریم و روایات وارده از ائمه معصومین و روش زندگی آنان (سیره) چگونگی تخلق به این صفات و دستیابی به این جایگاه را روشن مینماید. ظهور این صفات در فردی آنرا به کمال رسانده و از اینرو شایستگی خلافت اله...
متن کاملانسان کامل از منظر نهج البلاغه
نام خانوادگی: ناصری نام: قدرت عنوان پایان نامه: انسان کامل از منظر نهج البلاغه استاد راهنما: دکتر علی ایمان زاده استاد مشاور: دکتر هدایت اله اعتمادزاده مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته: فلسفه آموزش وپرورش گرایش: تعلیم وتربیت دانشگاه ملایر – گروه علوم تربیتی تاریخ فارغ التحصیلی: شهریورماه 93 تعداد صفحات: 176 کلید واژه: انسان، انسان کامل، نهج البلاغه
انسان کامل از منظر قرآن و روایات
کمال انسان، مسأله اصلی این پژوهش است که با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. فلاسفه مغرب زمین هریک، بُعدی از وجود انسان را مورد توجه قرار داده اند؛ مثلا افلاطون به جایگاه حکمت و نقش آن در کمال انسان اشاره می کند، و سارتر از میان تمام ارزش ها تنها به آزادی خواهی انسان توجه می کند. فلاسفه اسلامی هم تا پیش از صدرالمتألهین، جوهر انسان را عقل می دانستند. با این وصف، روشن است ...
15 صفحه اولانسان کامل از دیدگاه ابنعربی و مولانا
انسان کامل، حقیقت الهی، نقاوه آفرینش؛ جام گیتینما و مظهر عنایت رحمانی است. شناخت وی، آشنایی با ناخدای کشتی عالم وجود، در مسیر حیات ابدیت و صمدیت است(بیان وضرورت). پژوهش و درک ویژگیهای او، از فراز و نشیب آرای عارفان، و تطبیق و قضاوت در آنها تفرقهزدگان دیار فرقانی را، به کوثر قرآنی سوق خواهد داد(هدف). در این تتبع، مسئله و فرض آن است که: آیا با بررسی آرای مولانا ازشرق ولایت انسانی، و ابنعربی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 27
صفحات 117- 140
تاریخ انتشار 2005-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023